Re-sketching Democra$y, 2004

Re-sketching Democracy, 2004

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Pigment inks, oil, acrylic, silicone, and polymer on vinyl and wooden structure
96 3/4 x 11 ft./29.5 x 3.4 m
Originally installed at Kunstmuseum Liechtenstein, Liechtenstein then Museum DA2 in Salamanca

“…For this exhibition, Fabian Marcaccio has created a new Environmental Paintant: 29.5 meters long, 3.4 meters high…This opulent monumental painting occupies a complete exhibition room and juts forward not only into the third dimension, but into a new dimension of painting: beautiful and ugly, marvelous and dreadful, attractive and repulsive, breathtaking and oppressive at one and the same time, it stands in a tradition of painting that brings out the dramas of human fate in contradictory emotions, like the paintings of Eugene Delacroix, to whom Fabian Marcaccio himself refers. At the same time, it independently confronts the media of out time, film, and monumental advertising banners…”

Chiristiane Meyer-Stoll, “Healed Collage and Ethics” From Altered Paintings to Paintants with texts by Thomas Keenan, Christiane Meyer-Stoll, Katy Siegel. Kunstmuseum Liechtenstein, Liechtenstein

Kunstmuseum Liechtenstein, Liechtenstein
http://www.kunstmuseum.li/?page=2106&lan=en&aid=311&jahr=2004&monat=&art=vergangene

Catalog Available:
Meyer-Stoll, Christiane, ed. From Altered Paintings to Paintants, with texts by Thomas Keenan, Christiane Meyer-Stoll, Katy Siegel. Kunstmuseum Liechtenstein, Liechtenstein;
http://www.kunstmuseum.li/?page=2115&lan=en&pkid=40&pdid=65874

“…Este pintante mediano de unos 30 metros de largos fue instalado dos veces, con espacios y funciones diferentes. En el primero funciono como un embudo espacio temporal. Se entraba a la obra con un espacio amplio y a medida que se avanzaba, la superficie soporte obstruia el paso reduciendo la circulacion dramaticamente. La salida era claustrofobica de una superficie hyper textural amenazante.

En el segundo espacio se desplegaba ondulante como un movimiento peripatatico desde el interior de una antigua carcel transformada a museo. Saliendo y traspasando los barrotes de la cerca de entrada, como un reprimido deceo de liberacion de la Antigua carcel echo pintura.

El tema desarrollaba la idea de re esquechear posibles cambios para confrontar la medio cracia contemporanea. Desde un simple dibujito que uno hace en ratos perdidos, pasando a una zona de convulsion de la produccion de objetos de consumo, a una de tema biogenetico: la alteracion de material organico( los ready-mades geneticos). Hasta llegar a una zona de saturacion. Como si la imagen y los materiales se devoraran mutuamente. El cancer como modelo social de la “tecnocra$ia”…”

Fabian Marcaccio